„Z Ortografią na Wesoło”
|
Pod takim hasłem 13 kwietnia br. odbyło się spotkanie uczniów klas I-III, które było kolejnym działaniem mającym wzbogacić i uatrakcyjnić proces nauczania ortografii w klasach młodszych. Wszyscy wiemy, że opanowanie zasad polskiej pisowni jest sztuką i już najmłodsi uczniowie mają z tym zadaniem duże trudności.
O to, aby zdobywanie tej sprawności nie było nudne, ale skuteczne i aby motywowało do systematycznych ćwiczeń i wysiłku wszystkich uczniów, nawet tych z klasy I, którzy dopiero co zaczęli poznawać pierwsze reguły ortograficzne, zadbały organizatorki spotkania - panie: Marta Szczepek, Agata Szarek i Anna Szczepek, a kilka dni wcześniej panie: Magdalena Dudek i Agnieszka Korfanty, które zorganizowały i przeprowadziły Szkolny Konkurs Ortograficzny. Przebiegał on w dwóch etapach:
Etap pierwszy to eliminacje klasowe, w których uczestniczyli wszyscy uczniowie. Dzieci zmagały się z ortograficznymi zagadkami, rebusami, krzyżówkami, uzupełniały luki w wyrazach i zdaniach. Spośród uczestników wyłoniono pięcioro najlepszych z klasy I, II i III, którzy zmierzyli się w finale.
W drugim etapie klasowi zwycięzcy walczyli o laury na szczeblu szkoły - tym razem oprócz różnorodnych ćwiczeń ortograficznych dzieci pisały również dyktando sprawdzające znajomość zasad pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi. W finale wyłoniono zwycięzców konkursu szkolnego.
I tak wśród uczniów klas I wyniki przedstawiają się następująco:
I miejsce – Anna Sobota z kl. I a
II miejsce – Nina Chudzikiewicz z kl. I b
III miejsce – Wiktor Gierlach z kl. I a
W klasach II kolejne miejsca zajęli:
I miejsce – Kacper Klucz z kl. II a
II miejsce – Jakub Dereń z kl. II b
III miejsce – Martyna Wania z kl. II a.
Wśród zwycięzców w klasie III znaleźli się:
I miejsce – Martyna Rzepka
II miejsce – Patryk Federkiewicz,
III miejsce – Daria Bąk.
Organizatorki spotkania zadbały również o jego wesołą atmosferę.
|
To one przygotowały karty pracy i tak dobrały zadania, zagadki, rebusy, krzyżówki, teksty z lukami oraz inne zadania z „pułapkami ortograficznymi”, że wszyscy świetnie się bawili. Różnorodność zadań i urozmaicone ćwiczenia sprzyjały wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania, a jednocześnie wpłynęły na wzrost koncentracji uwagi i aktywność wszystkich dzieci. Praca w grupach i wspólne rozwiązywanie zadań ortograficznych przeplatane było zabawami ruchowymi oraz wspólnym śpiewem ortograficznej piosenki „Krakowiaczek na Er Zet”.
Zmagania z ortografią szybko dobiegły końca, a ich efekty mogliśmy oglądać na szkolnym korytarzu, gdzie zostały wyeksponowane. Mamy nadzieję, że ortografia dla naszych uczniów nie będzie już trudna, a poznane i utrwalane reguły ortograficzne będą przez naszych uczniów stosowane w praktyce.
|
Na zakończenie spotkania wszyscy jego uczestnicy otrzymali słodki poczęstunek, przewodniczący klas odebrali pamiątkowe dyplomy, a laureatom Szkolnego Konkursu Ortograficznego pan dyrektor Wiesław Pałka – jak na konkurs ortograficzny przystało - wręczył ilustrowane słowniki ortograficzne i dyplomy. Nie zabrakło też słów wdzięczności dla wszystkich wychowawców oraz podziękowań w kierunku organizatorów Szkolnego Konkursu Ortograficznego i spotkania „Z Ortografią na Wesoło”. Organizatorzy pragną podziękować również p. Janowi Bąkowi za wspaniałe koło fortuny.
Marta Szczepek