Szansa dla każdego ucznia

 

Ponad 10 godzin tygodniowo zajęć w każdym zespole szkół przeznaczonych było na realizację tego bloku. Najliczniejszą grupę - 210 uczniów stanowili członkowie koła przyrodniczego w podstawówkach, 130 uczniów uczęszczało systematycznie na zajęcia koła chemicznego, 120 koła fizyczno – astronomicznego. Z  zajęć z matematyki skorzystało 119 uczniów gimnazjów i 114 szkół podstawowych. Program zajęć był tak opracowany, aby uczniowie mogli prowadzić pokazy i doświadczenia, wyciągać wnioski, rozwiązywać zadania. Nauczyciele mogli przeznaczać dodatkowy czas na zagadnienia z którymi uczniowie mają najwięcej trudności. W dniu 12 maja 2010 r. 98 uczniów koła fizycznego miało okazję zwiedzić laboratoria Politechniki Rzeszowskiej, porozmawiać z pracownikami naukowymi i studentami oraz  uczestniczyć w dwugodzinnych „Pokazach fizycznych”. Również w maju w Zespole Szkół w Przysietnicy przygotowany został   „Festiwal nauki”, na który zaproszono uczniów i nauczycieli z pozostałych gimnazjów Gminy Brzozów. W ramach festiwalu członkowie kół zaprezentowali szereg doświadczeń chemicznych i fizycznych, a gościnnie przebywająca młodzież mogła pomagać w przeprowadzaniu doświadczeń, zadawać pytania. Natomiast w czerwcu br. dla uczniów koła przyrodniczego   zorganizowana została wycieczka do Magurskiego Parku Narodowego (MPN) w której wzięło udział 149 uczniów szkół podstawowych. Uczestnicy wycieczki zwiedzili muzeum przyrodnicze w Krępnej oraz  wzięli udział w zajęciach prowadzonych przez pracowników MPN. Drugą grupę stanowiły zajęcia: taneczne, teatralne i wokalno muzyczne. Każde z zajęć prowadzone było w wymiarze 2 godzin tygodniowo. O ogromnym zapotrzebowaniu na ofertę zajęć artystycznych świadczą statystki z zakończonego po tygodniu naboru. Najliczniejszą grupę uczniów stanowili członkowie koła tanecznego z SP i G, których w sumie było 409. Ponad 310 uczniów realizowało zajęcia teatralne, a 207 zajęcia  wokalno – muzyczne. W ramach działań projektowych, w kwietniu, w Szkole Podstawowej Nr 1 w Przysietnicy zorganizowany został Gminny Przegląd Zespołów Tanecznych w kategorii szkół podstawowych. Natomiast dla uczniów gimnazjów, Gminny Przegląd Zespołów Tanecznych odbył się w Zespole Szkół w Grabownicy. W każdym z przeglądów wzięło udział ponad 220 tancerzy. Podczas przeglądu uczniowie zaprezentowali tańce: zespołowe, ludowe, dyskotekowe, współczesne, towarzyskie. Drugą co do wielkości grupę uczniów stanowili uczestnicy zajęć koła teatralnego, których było 310. W ubiegłym roku szkolnym młodzież kół teatralnych szkół podstawowych uczestniczyła w spektaklach: „Ania z Zielonego Wzgórza” oraz „Mała księżniczka”. Gimnazjaliści oglądnęli przedstawienie „Pan Tadeusz” oraz „Miło szaleć kiedy czas ku temu”. Z okazji Dnia Teatru 29 marca 2010 r. uczniowie Zespołu Szkół  w Turzym Polu, przygotowywani przez nauczycieli Renatę i Waldemara Kośmidrów, zaprezentowali nagrodzone na wielu festiwalach przedstawienia. Dwugodzinny program zachęcił rozpoczynającą zajęcia teatralne młodzież do wytężonej pracy. Uczniowie wszystkich szkół mogli podglądnąć sposoby przekładu tekstów literackich na język sceniczny. W czerwcu, uczestniczący w zajęciach koła teatralnego młodzi aktorzy mogli zaprezentować swoje umiejętności podczas 2 przeglądów, które miały miejsce w Brzozowskim Domu Kultury (BDK). W pierwszym dniu przeglądu ponad 130 uczniów z wszystkich szkół podstawowych wystawiło przygotowane przedstawienia. W drugim dniu, 109 gimnazjalistów mogło zmierzyć się na scenie przed wypełnioną po brzegi publicznością. 
 W zajęciach wokalnych, chórach oraz zajęciach nauki gry na instrumentach brało udział 94 uczniów SP i G. Cotygodniowa praca przyniosła oczekiwane efekty. Zdaniem nauczycieli prowadzących zajęcia, uczniowie szybko zdobywali umiejętności wokalne, co można było zaobserwować podczas uroczystości szkolnych. Spora grupa uczniów chciała kształcić umiejętności gry na instrumentach, dlatego też w kilku szkołach prowadzone były zajęcia gry na instrumentach: klawiszowych, gitarach, dzwonkach, a nawet perkusji. Dorobek ponad 8 miesięcznej pracy mogliśmy podziwiać podczas Gminnych Przeglądów Zespołów Wokalno – Muzycznych zorganizowanych w BDK.
Przed ponad 200 osobową publicznością 14 i 15 czerwca 2010 r. uczniowie zaprezentowali popularne piosenki polskich i zagranicznych wykonawców. Najczęściej młodzi wykonawcy sięgali po ballady, piosenki  turystyczne,  piosenki ludowe. Sporą grupę podczas przeglądu stanowili uczniowie prezentujący umiejętności muzyczne. Gitary, bongosy, instrumenty klawiszowe oraz dzwonki chromatyczne to najczęściej wykorzystywane przez uczniów instrumenty muzyczne.  Trzecią grupę zajęć mających na celu pomóc uczniom w prawidłowym rozwoju, w jakże trudnym okresie dorastania, stanowiły zajęcia z pedagogiem, psychologiem, logopedą. Różnorodność form wsparcia od indywidualnych zajęć logopedycznych, zajęć z uczniami dyslektycznymi, zajęć socjoterapeutycznych, rozmów z uczniami i rodzicami po przygotowanie i realizację programów profilaktycznych, zaowocowało zmniejszeniem liczby zachowań agresywnych, poprawą komunikacji uczeń – uczeń, nauczyciel – uczeń i wynikami na sprawdzianach i egzaminach. W ramach projektu uczniowie i rodzice mieli okazję skorzystać z fachowych porad nauczycieli specjalistów. Projekt w całości finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa pozwolił na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Szkoły doposażyły swoją bazę w dobrej klasy sprzęt nagłaśniający, mikrofony, komputery przenośne, rzutniki multimedialne, radiomagnetofony, zestawy do prowadzenie doświadczeń: przyrodniczych, chemicznych, fizycznych, a nawet do obserwacji nieba. Do każdych zajęć zakupione zostały pomoce dydaktyczne pozwalające uczniom lepiej zrozumieć, poznać, doświadczyć  poruszane zagadnienia. Ponieważ dla uczniów wszystkie formy wsparcia są za darmo, w wycieczkach, wyjazdach do teatru mogli wziąć udział wszyscy uczniowie, bez względu na zasobność portfeli rodziców. Pierwszy rok realizacji projektu pokazał, iż pomimo bogatej oferty programów telewizyjnych, Internetu polski nauczyciel i polska szkoła może i ma pomysł na zagospodarowanie czasu wolnego uczniów. Cieszymy się, że mamy mądrą młodzież, która potrafi dokonywać wartościowych wyborów oraz zaangażowanych nauczycieli, którzy z pasją pracują dla tej młodzieży. Kolejne 2 lata przed nami. Możemy być pewni, że projekt przyczyni się do rozwoju uczniów i szkół naszej Gminy. Będzie to zależało od uczestniczącej w projekcie młodzieży i pomysłów ponad 100 zatrudnionych przy jego realizacji nauczycieli.

 

                                                                    Kierownik projektu Wiesław Pałka