Projekt "Pierwsze uczniowskie doswiadczenia drogą do wiedzy"

 

W latach 2008-2011 w naszej szkole realizowany był projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego „PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”, w którym brali udział uczniowie klas pierwszych.

„Bazą teoretyczną Projektu jest Teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera, która została uznana za największe odkrycie nauk humanistycznych XX wieku. Zgodnie z tą teorią, każdy (każde dziecko też!) ma własny profil inteligencji, który u każdego może być inny, ale nikt nie ma profilu lepszego czy gorszego. Każdy profil inteligencji jest dobry, tak samo wartościowy, bowiem określa profil naturalnych zasobów człowieka.
 
Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację WSZYSTKICH RODZAJÓW INTELIGENCJI; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej). A zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:1.   językowej2.   matematyczno – logicznej 3.   wizualno-przestrzennej4.   przyrodniczej5.   muzycznej6.   ruchowej7.   interpersonalnej 8.   intrapersonalnej’’ (www.pierwszaki.eu)
 
Praca z dziećmi  prowadzona była podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych. Nauczyciele, realizujący Projekt w naszej szkole, to kolejno p. Renata Piegdoń, p. Urszula Szelest, p. Magdalena Dudek. W sumie w zajęciach dodatkowych, w wymiarze 50 godzin dydaktycznych brało udział 66 uczniów klas pierwszych. Szkoła natomiast wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne o wartości 8000 zł.
 
Uwieńczeniem pracy pierwszaków w roku szkolnym 2010/2011 było przedstawienie pt. "Na jagody" na podstawie utworu Marii Konopnickiej oraz inscenizacja z okazji Dnia Matki.
 
Dzieci zaprezentowały nabyte umiejętności  recytacji, gry na instrumentach, śpiewu i ruchu scenicznego. Licznie zgromadzeni rodzice mieli okazję podziwiać popisy zręcznościowe swoich pociech z wykorzystaniem różnych przyborów.
Jako podziękowanie za udział w Projekcie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz maskotki projektu „Myszki – palcynki’’.

Udział w zajęciach pozwolił dzieciom rozwinąć posiadane zdolności, inteligencje i umiejętności. Różnorodne zajęcia rozbudziły w nich ciekawość twórczą, zintegrowały zespół klasowy.

                                                                                                             p. Magdalena Dudek