Wizyta w Słowenii w ramach programu „Maths Alive”

           W dniach od 9 do 13 maja 2022 r. odbyło się ostatnie już spotkanie w ramach programu „Erasmus+”. Podsumowanie trzyletniego projektu „Maths Alive” miało miejsce w Słowenii. Podczas tego wyjazdu uczniowie mieli za zadanie odszukiwać kształty i bryły geometryczne w okolicznej architekturze, a przy okazji razem z uczniami i nauczycielami z krajów partnerskich: Rumunii, Portugalii i Słowenii mogli podziwiać malownicze krajobrazy i zabytki tego niewielkiego, lecz niezwykle pięknego kraju.

Wszystko zaczęło się w sobotę 9 maja. Grupa siedmiorga uczniów z klasy siódmej i ósmej: Oliwia Ankowska, Martyna Pająk, Martyna Rzepka, Igor Chudzikiewicz, Wiktor Herbut, Kamil Kukuliński, Konrad Wacek wraz z trójką nauczycieli: p. Edytą Kruczek, p. Danielem Dyką i piszącą te słowa Gabrielą Gajdą, udała się z krakowskich Balic w podróż  do Słowenii.  Pierwszym przystankiem była Wenecja, na zwiedzenie której poświęciliśmy całą niedzielę. Naszych Erasmusów nie przeraziły tłumy turystów z całego świata podążających na słynny Plac Św. Marka.  Wręcz przeciwnie, wszyscy byliśmy zachwyceni wyjątkową atmosferą tego urokliwego miasta i napotykanymi na każdym kroku zabytkami. Nie mieliśmy dość spacerów po wąskich uliczkach, a okoliczne kolorowe stragany, które mijaliśmy po drodze, zachęcały do kupowania pamiątek. Piękna, historyczna miejscowość oraz smak włoskiej pizzy na długo pozostaną w naszej pamięci.

           W niedzielę wieczorem udaliśmy się w podróż do Słowenii. Miejscem docelowym była Škofijska Gimnazija w Vipavie. Tam na naszych zmęczonych całodniowym zwiedzaniem uczniów oczekiwali słoweńscy rówieśnicy oraz ich rodzice. Po serdecznym przywitaniu wszyscy udaliśmy się do gościnnie otwartych domów na zasłużony odpoczynek.

             W poniedziałek po uroczystej inauguracji  nadszedł czas na zaprezentowanie naszego Zespołu Szkół w Przysietnicy oraz Ziemi Brzozowskiej pozostałym uczestnikom projektu, uczniom i nauczycielom z krajów partnerskich. Delegacja naszej szkoły pokazała film i prezentację. Następnie zespoły z Polski, Portugalii, Rumunii i Słowenii miały za zadanie przedstawić najsłynniejsze rodzime budowle oraz odnaleźć zawarte w nich figury i bryły geometryczne. Po południu wszyscy udali się na wycieczkę do największej jaskini w Słowenii „Postojna Cave”, którą natura tworzyła przez 9 milionów lat.

            Wtorkowy poranek rozpoczął się lekcją historii. Tematem zajęć był starożytny Rzym i podboje Aleksandra Wielkiego. Uczestnicy projektu wzięli udział w wykładzie, a następnie podzieleni na grupy mieli do wykonania zadania: plastyczne, językowe oraz łamigłówki matematyczne. Świetnie sobie z nimi poradzili, a  w zadaniu plastycznym, które polegało na narysowaniu żołnierza rzymskiego, nasza szkoła odnotowała sukces: pierwsze miejsce ex aequo zajęli: Martyna Pająk i Kamil Kukuliński. Po południu uczniowie i nauczyciele udali się w kierunku wybrzeża. Przeszliśmy pieszo wzdłuż linii brzegowej Morza Adriatyckiego z miejscowości Piran do Portoroz. Podczas spaceru uczniowie mieli do wykonania zadanie matematyczne.

           W środę odbyła się kolejna zorganizowana dla uczniów lekcja –  tym razem interesujące i pełne wrażeń zajęcia z fizyki  poprowadził dyrektor szkoły.  W podsumowaniu był czas na pytania i wykonanie doświadczeń.  Po obiedzie kilka grup wzięło udział w zorganizowanym przez nauczycieli escape roomie, a pozostali uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w matematycznych origami. Po południu wszyscy udali się na zwiedzanie miejscowego uniwersytetu oraz zabytkowej winiarni.

          Czwartek był dniem wyjazdowym –  wszyscy udaliśmy się na wycieczkę do stolicy Słowenii, Lublany. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Instytutu Jožefa Stefana, gdzie uczniowie mogli wykonać kilka doświadczeń,  wysłuchać wykładu o sztucznej inteligencji oraz wykonać rysunki  z użyciem programu wykorzystującego sztuczną inteligencję. W Lublanie zwiedziliśmy zamek oraz podziwialiśmy widoczne na horyzoncie Alpy. Dzień zakończył się posiłkiem w restauracji w starej części miasta i spacerem po słynnym potrójnym moście na placu Prešerena.

           W ostatnim dniu pobytu w Słowenii gospodarze przygotowali konkurs układania kostki Rubika. W tej dyscyplinie nasza szkoła odnotowała kolejny sukces –   Wiktor Herbut zajął drugie miejsce. Uczniowie po raz ostatni pracowali w grupach, przygotowując prezentacje przedstawiające bryły i figury matematyczne, które zaobserwowali podczas pobytu w Vipavie. Podzielili się także swoimi wrażeniami, wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas wszystkich wyjazdów projektowych. Na zakończenie każdy z uczestników otrzymał certyfikat dokumentujący udział w projekcie. Po południu odbył się uroczysty obiad, w którym wzięli udział goście i gospodarze. Następnego dnia o godz. 9.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Wenecji dostaliśmy się taksówkami. Z portu lotniczego Wenecja - Treviso do Krakowa lot trwał niespełna dwie godziny. Parę minut po północy dotarliśmy do Przysietnicy. 

        Niestety, projekt „Maths Alive” dobiegł końca. Wierzymy jednak, że nowo nawiązane znajomości przetrwają i znów kiedyś się spotkamy, aby wspólnie pracować, szlifować język angielski i miło spędzać czas w gronie koleżanek i kolegów z zagranicy.

                                              

                                                                                                          Gabriela Gajda