„Ortografia - trudna sztuka, dziś zabawa i nauka”- czyli ortograficzne zabawy z ortografią.

Nieodzownym elementem wykształcenia współczesnego Polaka jest wysoki poziom umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie. Nauczenie dzieci poprawnego mówienia i pisania jest jednym z pierwszych i podstawowych zadań szkoły. Integralną częścią tego procesu jest opanowanie ortografii. Umiejętność tę kształtuje się systematyczną, planową i wytrwałą pracą z uczniami w ciągu całego okresu nauki szkolnej. Opanowanie reguł rządzących ortografią wymaga wiele trudu i wysiłku zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela.

W klasach młodszych ortografia wydaje się być bardzo trudna. Uczniowie mają większe lub mniejsze kłopoty z poprawnym zapisem wyrazów. Rymowanki, skojarzenia, krzyżówki, rebusy, zagadki słowne i muzyczne to dobry sposób na naukę ortografii; to nie tylko przyswajanie zasad, ale też zabawa. Tradycją naszej szkoły jest organizacja dnia zabaw ortograficznych.Tegoroczne odbyły się19 maja w Zespole Szkół Nr 1 w Przysietnicy. Miały one elementy rywalizacji sportowej a brali w nich udział uczniowie klas 1-3. Spotkanie miało na celu podnoszenie umiejętności ortograficznych uczniów, kształcenie poprawnej pisowni, budzenie potrzeby znajomości i wrażliwości ortograficznej, rozwijanie ogólnej sprawności językowej, wreszcie integrację dzieci oraz zachęcenie ich do zdrowej, międzyklasowej rywalizacji. Taki dzień to okazja do świetnej zabawy, ale również pierwszy krok ku temu, by zaprzyjaźnić się z ortografią.

Z pomocą przyszły nam znane dzieciom  pluszowe maskotki z  „Gangu Świeżaków i Swojaków”, z których każda w swojej nazwie zawierała trudności ortograficzne. Dodatkowo wyeksponowano na schodach inne wyrazy ułatwiające zapamiętanie ich trudnej pisowni. Poprawne napisanie, tworzenie wyrazów z trudnością ortograficzną z kolorowych baloników, dobieranie w pary wyrazów i ustalenie  poprawnej zasady ortograficznej- to kolejne zadania konkursowe, z którymi mierzyły się dzieci.

Nikt nie uczy się ortografii w ciągu jednego dnia, ale podejmowanie ortograficznych wyzwań prowadzi do nabywania umiejętności poprawnej pisowni. Ważne jest, by w mądry i łatwy sposób pokazać dzieciom, że ortografia to nieodłączny element ojczystego języka.

Kontynuacją tych zmagań było zorganizowanie w dniu 30 maja 2022 roku konkursu kaligraficznego dla klas 1-3. Uczniowie mieli za zadanie przepisać fragment tekstu. Rozwiązanie konkursu nastąpi w ostatnich dniach roku  szkolnego.

                                                                       Halina Pantoł, Agata Szarek, Gabriela Gajda