Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka

Drodzy Rodzice!

Poniżej kilka ćwiczeń, które w formie zabawy możecie zaproponować swoim młodszym. dzieciom.

  •  Kolorowe kredki (dwa komplety) - Układamy przed dzieckiem  kredki na stole, na początku pięć, potem utrudniamy zadanie zwiększając liczbę kredek aż do dwunastu. Dziecko uważnie przygląda się powstałemu układowi, np. minutę lub dwie. Po chwili rodzic zakrywa kredki, np. serwetką. Zadaniem dziecka jest ułożenie/odtworzenie takiego samego układu kredek.
  • Figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, romb, równoległobok - mogą być wycięte z papieru). Zabawę przeprowadza się analogicznie do zabawy „Kolorowe kredki”. Dziecko oprócz ćwiczenia pamięci wzrokowej utrwala przy okazji nazwy figur geometrycznych.
  • Zapamiętaj słowa (ćwiczenie rozwijające pamięć słuchową). Czytamy dziecku początkowo pięć, potem siedem, aż do dziesięciu słów, najlepiej rzeczowników, np. lalka, wózek, samochód, miś, klocek, domek, drzewo, itp. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie, a potem wymienianie jak największej ilości zapamiętanych słów. Kolejność  wymienianych nazw nie ma w tym ćwiczeniu znaczenia, ważna jest ich ilość.
  • Zapamiętaj wyrazy - Do tej zabawy potrzebne są kartoniki z napisanymi na nich różnymi wyrazami. Rodzic kładzie przed dzieckiem pięć, potem siedem, aż do dziesięciu kartoników. Dziecko przygląda się kartonikom, czyta każdy wyraz i stara się zapamiętać ich kolejność. Rodzic miesza kartoniki, a dziecko układa je w takiej samej kolejności, jak było na początku.
  • Opisz - Ćwiczenie to oprócz pamięci kształci umiejętność wypowiadania się. Rodzic pokazuje dziecku pocztówkę, zdjęcie lub ilustrację z książki. Dziecko uważnie przygląda się, a następnie rodzic zakrywa obrazek. Zadaniem dziecka jest opisać to, co przed chwilą widziało, podając przy tym jak najwięcej szczegółów. Odmianą tej zabawy, jest odpowiadanie przez dziecko na szczegółowe pytania dotyczące obrazka  zadawane przez rodzica.
  • Dyktando rysunkowe – Dziecko otrzymuje białą kartkę papieru i kolorowe kredki. Rodzic dyktuje dziecku, co ma ono narysować, np.: Na środku kartki narysuj słońce ale bez promyków. Po prawej stronie słońca, u góry kartki, narysuj – chmurę. Nad słońcem narysuj kapelusz. Po lewej stronie słońca narysuj promienie. Po lewej stronie, na dole kartki, narysuj – drzewo, a po prawej stronie, na dole kartki - domek.
  • Gdzie jest ta sylaba? – Dziecko otrzymuje kartoniki z wyrazami. Rodzic mówi, że wśród tych wyrazów ukryła się sylaba „ da” i prosi, by dziecko odszukało ją i otoczyło pętlą.

pogoda     wygoda      baba     zabawa     dzida     ryba  pada       wada        żaba     choroba        woda         kłoda         moda      ruda       zguba       nuda        

  • Co tu nie pasuje? – Rodzic kładzie przed dzieckiem kartonik z wyrazami i mówi: Odczytaj głośno wyrazy z pierwszego rzędu. Który z tych pięciu wyrazów najmniej pasuje do pozostałych, i dlaczego? A w drugim …trzecim…. czwartym, piątym rzędzie, który wyraz nie pasuje do pozostałych i dlaczego?

lew   byk   piłka   kot  koń

fasola sałata  ziemniak  banan marchew

motocykl samochód ciężarówka pociąg

nietoperz wróbel skowronek orzeł jastrząb

buty bluzka torebka kapelusz spódnica

                                                                                                                                                                                                                                

                                                                                            Oprac. Jolanta Kosztyła

                                                                                                  Źródło: pedagogia