Ćwiczymy głoskę SZ

Ćwiczymy głoskę SZ

Głoska SZ, to jedna z najczęściej wadliwie realizowanych głosek. Może być zastępowana głoskami: S (safa),Ś (śafa), a nawet F (fafa). Lub pomijana zupełnie. Przyczyną zwykle bywa brak odpowiednio spionizowanego języka, który z kolei może być efektem skróconego wędzidełka, zbyt długiego używania smoczka czy butelki (co nie pozwala na wykształcenie się tzw. dojrzałego połykania i utrzymuje masę języka w pozycji niemowlęcej), wady słuchu, lub inne.

Przy prawidłowo realizowanej głosce czubek języka znajduje się za górnymi zębami, a jego boki przylegają do krańców górnych zębów i dziąseł.

Po wywołaniu głoski ćwiczenia zaczynamy od powtarzania sylab:

SZA, SZO, SZU, SZE, SZY

ASZA,OSZO, USZU, ESZE,YSZY, ISZY

ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ, ISZ

Później ćwiczymy wyrazy i zdania.

Szkoła szafa, koszyk,myszka,pisz, wąż.

Najważniejsza w ćwiczeniach jest systematyczność i to, aby były dla dziecka formą zabawy, a nie przykrego obowiązku.

Oprac. Agnieszka Leśniak-Stępień

 

Materiały obrazkowe:

1.         E. W Szwajkowscy „Zabawy językowe, które ćwiczą mowę”.

2.         B. Dawczak, I Spychała „Szumki SZ, Ż, CZ, DŻ. Zabawy głoskami”.

3.         Pomoce logopedyczne dla dzieci-Inez Kijańska.